Sou aquí: Inici Projectes de ciutat Mestres i professionals de l’educació Conferència d'inauguració del curs escolar

Conferència d'inauguració del curs escolar

Descripció

A l’inici de cada curs escolar, la Regidoria d’educació organitza una jornada d’inauguració del nou curs escolar, adreçada a mestres i agents educatius de la ciutat.

Durant l’acte es presenten algunes de les novetats en quant a l’oferta acadèmica que l’Ajuntament posa a disposició de la ciutadania, alguns dels projectes que els centres educatius tenen al seu abast per tal de garantir l’èxit educatiu i acadèmic dels seus alumnes, així com els projectes de suport a les famílies que la Regidoria posa a la seva disposició. Alhora, es presenta l’oferta de places de l’alumnat escolaritzat a l’inici del curs i també del nombre d’alumnes matriculats a P3, així com es posa en valor la tasca educativa que els mestres i professionals de l’educació fan a la nostra ciutat.

La jornada sempre compta amb la intervenció d’un ponent expert que, per la seva trajectòria i experiència professional, planteja una mirada concreta respecte un àmbit educatiu, incitant a la reflexió, debat i, al mateix temps, posant en valor la tasca de la comunitat educativa.

 

Objectius

  • Presentar les novetats en quant a l’oferta acadèmica a la ciutat.
  • Posar en valor la feina de mestres i professionals de l’educació.
  • Oferir un espai per a la reflexió, debat i difusió educativa.

 

Destinataris

Mestres i professionals de l’educació

 

Conferències proposades

 

 

Inauguració curs escolar 2018/19 – Eduard Ramirez: Construint les competències professionals dels futurs docents entre iguals

19 octubre de 2018

El treball conjunt dels centres educatius, la Universitat i l’Ajuntament centren la inauguració del curs escolar a Vic


Descripció de la jornada

El degà de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH) de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Eduard Ramírez, va pronunciar la conferència inaugural del curs escolar a la ciutat. Sota el títol "Construint les competències professionals dels futurs docents entre iguals", Ramírez va explicar com compartir la responsabilitat de la formació inicial dels futurs mestres "i també ciutadans" en un nou paradigma educatiu, en què l'escola esdevé participació, compromís i equilibri. Tot això, centrat en un context educatiu concret, la ciutat de Vic: "A Vic és possible la col·laboració real entre les escoles i la universitat, i amb el suport de la regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Vic", subratllava Ramírez.

L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, va posar en valor el treball en xarxa de l'administració, les escoles, els docents i les famílies, "que ha convertit Vic en un mirall i un referent en l'àmbit educatiu en moltes altres poblacions".

 

En aquest sentit, el regidor d'Educació, Àlvar Solà, va remarcar la importància de l'educació per la ciutat de Vic: "És essencial poder garantir poder garantir la formació de tothom al llarg de la seva vida, a fi d'assolir la igualtat d'oportunitats i una societat més cohesionada". Solà va ressaltar el treball que es porta fent des de la regidoria, plasmat en innumerables projectes en totes les etapes educatives, que permeten "donar suport a la comunitat educativa tot respectant l'autonomia dels centres".

L'Acte solemne d'inauguració del curs va finalitzar, com és habitual, amb l'actuació d'una coral d'una escola de la ciutat. En aquesta ocasió, va ser la coral de l'Escola Estel.

 

 

 

 

 

 

Inauguració curs escolar 2014/15 – Gregorio Luri: Carta a un mestre

28 d’octubre de 2014

inauguració_ gregorio luri


Descripció de la jornada

Anna Erra, va fer referència a la inauguració simbòlica del curs representat en aquest acte en el que “des de l’Ajuntament de Vic tenim reptes i propostes per portar  a terme, gràcies a tots els mestres, directors i membres dels centres educatius de la ciutat”. Va fer referència  diversos objectius marcats com  “l’aposta política i el compromís del Consistori per l’educació, impulsant la revisió del model Vic; estant al costat dels projectes escolars de la ciutat i l’acompanyament a les famílies amb l’arribada de noves famílies a la ciutat”. Va fer referencia també a “la revisió del model educatiu de 0 a 3 anys amb les Escoles Bressol Municipals en el que es realitza un treball en xarxa”. Per acabar va parlar de que “aquests projectes ens il·lusionen i s’han de treballar dia a dia”.

 

Gregorio Luri, en la seva intervenció va parlar sobre “el posar en valor la nostra escola” concretant que “el nom del mestre no te’l dóna cap títol, sinó la vocació i el treball”. A través de diversos exemples, contes i narracions  va concretar  que “eduquem segons conviccions personals”. Amb paraules de Sant Agustí va acabar amb la reflexió sobre “la impregnació  és la base de l’activitat docent, ja que hi ha alumnes que fracassen perquè ningú els ha fet pensar que poden triomfar”

 

L’acte va comptar amb la col·laboració de la Coral de l’Escola la Sínia que van interpretar 4 cançons catalanes.

 



Inauguració curs 2013/14 – Àngel Castiñeira Fernández: El lideratge Educatiu avui

18 de setembre de 2013

inauguració curs_ angel castiñeira

 

Descripció de la jornada

L’acte va comptar amb la presència de la 1a tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Anna Erra i el director de la Càtedra Lideratges i Governança Democràtica d'ESADE, Àngel Castiñeira Fernández que va pronunciar la conferència “El lideratge educatiu avui”.

 

El ponent va estructurar la seva intervenció a partir de cinc idees centrals: la necessitat de valorar i coordinar els diferents nivells d’exercici del lideratge educatiu avui existents; la importància del paper de la identitat dels líders; la diferenciació dels verbs educar, gestionar, dirigir i liderar; l’ordenació de les principals tasques del lideratge i, per últim, la descripció d’un model de lideratge òptim per als centres educatius.

 

Castiñeira va incidir durant el seu discurs en la idea de què “un bon exercici de lideratge implica una transformació de la identitat”, “cal incorporar noves funcions i/o rols a la persona que ocupa un càrrec de direcció”, va continuar. Sovint estem en una societat on la persona que executa funcions de direcció té la percepció de ser bomber, apaga focs, amortidor, esponja, transmissor, entre altres i cal més que mai aprendre eines per poder executar correctament aquesta funció.

 

El ponent també va posar de relleu que “en un bon lideratge la clau està en dominar les tècniques de gestió”, cal trobar mètodes eficients per millorar la rendibilitat. Castiñeira també va afirmar que dirigir significa manar, tenir capacitat per a prendre decisions. D’altra banda, va voler diferenciar els verbs de dirigir amb liderar. Aquest últim més vinculat en un art, “inspirar a la gent un somni, un projecte per motivar a les persones a treballar en el projecte comú”, va dir.

 

Durant la conferència Àngel Castiñeira va posar èmfasi que els centres educatius d’avui dia són complexos i amb grans canvis respecte l’escola de sempre. Als centres d’avui necessiten molta gestió i gran lideratge i la societat demana resultats i capacitat per adaptar-se als canvis constantment.

 

Finalment la 1a tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Anna Erra va concloure l’acte expressant que ella ha après el seu paper de lideratge “per treballar en el somni conjunt de l’educació a Vic”. Erra també expressà a tots els assistents que no estan sols en l’educació, sinó que hi ha molts agents socials implicats en el projecte educatiu de la ciutat. “Vic ha liderat processos educatius canviants i vol continuar fent-ho”, va continuar. La regidora va voler deixar clar que “estem preparant un futur i volem treballar el talent, l’emprenedoria, la diversitat, ... sempre sota els valors de l’esforç i exigència”.

 

Va citar unes paraules de Roser Salavert (doctora en gestió educativa i directora general dels centres públics del Districte 3 de Nova York): “És possible educar l’excel•lència en la diversitat, però cal evolucionar: d’una cultura d’uniformitat a una cultura de diferenciació per accelerar l’aprenentatge de tots els alumnes; d’una cultura en què l’avaluació és l’objectiu de l’aprenentatge a una cultura en què l’avaluació dóna suport i és part d’un aprenentatge; d’una cultura en què el docent actua individualment, a una cultura de col•laboració estratègica i lideratge distributiu”. 

 


 

Inauguració curs 2012/13 –  Màrius Martínez: Millorar a través de l’avaluació

 

17 d’octubre de 2012

 

inauguració curs_ marius martínez

Descripció de la jornada

L’acte va comptar amb la presència de la primera tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Anna Erra i del professor del departament de Pedagogia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona, Màrius Martínez, que va pronunciar la conferència “Millorar a través de l’avaluació”.

 

Martínez, al llarg de la xerrada, va constatar la necessitat “de deixar per escrit les dades dels diversos aspectes que s’avaluen al llarg del curs” per, posteriorment, analitzar-les. D’aquesta manera, segons el professor, “es podrà fer bé l’avaluació amb l’objectiu de millorar”. Martínez també va destacar que “Vic és un referent en la cohesió social i l’equitat”, en referència a la diversitat de l’alumnat a totes les escoles de la ciutat.

 

Per la seva banda, Erra va agrair la voluntat dels voluntaris que s’han sumat a formar part del recent creat grup d’experts. Es tracta d’un grup de professionals del món educatiu i social que té per objectiu donar suport a l’Ajuntament “en l’avaluació, discussió i planteig” de les noves línies que s’han d’impulsar des de l’administració local per a la millora de l’educació. La regidora d’Educació va aprofitar per encoratjar a la comunitat educativa present a la sala “a seguir endavant perquè serà també amb la vostra contribució que el nostre país podrà avançar”, va concloure.

 

L’acte d’inauguració del curs escolar va acabar amb l’actuació de la coral del Centre de Formació d’Adults Miquel Martí i Pol.

 



Inauguració curs 2011/12 – Ramon Flecha:  “Actuacions d'èxit a les Comunitats d'Aprenentatge”

10 de novembre de 2011

 

inauguració curs_ramon flecha


Descripció de la jornada

L’acte va comptar amb una eminència en el camp de la sociologia com és el catedràtic en Sociologia per la Universitat de Barcelona, Ramon Flecha, Doctor Honoris causa per la Universitat de Timisoara. És l'Investigador Principal d'INCLUD-ED (2006-2011) que és l'únic Projecte Integrat del Programa Marc d'Investigació de la Comissió Europea que s'ha dirigit des d'Espanya en l'àmbit de les ciències econòmiques, socials i humanes.

 

En el transcurs de la seva conferència va exposar algunes de les experiències d’èxit relacionades amb les comunitats d’aprenentatge. Es va centrar en tres exemples, basats en experiències reconegudes per al comunitat científica internacional, amb l’objectiu de millorar la implicació i valoració de les famílies en el procés d’ ensenyament – aprenentatge.

 

Flecha va afirmar que determinades pràctiques milloren el nivell acadèmic dels alumnes, independentment de la situació social, cultural i econòmica de les famílies. Va posar exemples com les tertúlies literàries i/o les biblioteques tutoritzades com exemples de treball conjunt entre famílies, escola, ciutadania i alumnes.

 

Ramon Flecha va concloure la seva exposició recalcant la millora real dels resultats acadèmics.

 

Finalment la 1a tinent d’alcalde i regidora d’Educació, Anna Erra va exposar a tots els assistents que l’Ajuntament de Vic vol mantenir la seva línia de treball, engegada ja la passada legislatura, en la qual pren l’Educació com un dels aspectes prioritaris en les polítiques de govern. Erra també va explicar que enguany el mapa escolar de Vic es veu finalitzat i va exposar la voluntat de continuar treballant en xarxa en alguns dels projectes com el projecte educatiu de les Escoles Bressol Municipals junt amb les privades; l’Escola de Pares i Mares de Vic; l’Escola de formació d’Adults, entre altres.

 

Finalment Erra va acabar la seva intervenció felicitant i reconeixent la tasca que fan cada dia els professionals de l’Educació.

 

Al final de la inauguració la coral de l’Institut Jaume Callís de Vic, formada per professors del centre, van interpretar una breu mostra del seu repertori.

 



 

Inauguració curs 2010/11 – Antoni Portell: De la formació inicial a la formació permanent del professorat

13 d’octubre de 2010


inauguració curs_ antoni portell

Descripció de la jornada

El director del centre d’Innovació i Formació en Educació, Antoni Portell va presentar la conferència ‘De la formació inicial a la formació permanent del professorat’ on va transmetre la necessitat de tot el col·lectiu de professorat a apostar per la formació al llarg de la seva trajectòria professional.

Anna Erra, regidora d’Educació també va transmetre al professorat els objectius per al col·lectiu, obtenir més èxit escolar, recuperar el valor de l’educació i comprometre’s al treball constant per part dels professors.

Per tancar l’acte hi va haver una actuació de la coral de l’AMPA de l’Andersen, The Mames & the Papes”

 

 


 

 

Inauguració curs 2009/10 – Montserrat del Pozo: Escoles que aprenen, la gestió del canvi

1 d’octubre de 2009

inauguració curs_ montserrat del pozo

 

Descripció de la jornada

La conferència “Escoles que aprenen, la gestió del canvi”, de la directora del Col·legi Montserrat de Barcelona i llicenciada en Filosofia i Lletres, Montserrat del Pozo, va inaugurar el curs escolar a la ciutat de Vic. Durant l’acte es varen presentar els materials didàctics de “Vic, la meva ciutat”, elaborats per un equip de mestres de la ciutat coordinats per la Universitat de Vic i a disposició de totes les escoles de la ciutat per tal que els seus alumnes puguin conèixer millor la ciutat.

La conferència va estar presidida per la regidora d’Educació, Anna Erra, el representant de la Universitat de Vic, Ramon Rial i la representant del grup de mestres que han elaborat els materials didàctics, Dolors Fontarnau, varen ser els encarregats de presentar el projecte, que pretén que els alumnes “aprenguin i coneguin la ciutat, per estimar-la i preservar-la,” en paraules de Fontarnau. 


La regidora d’Educació, Anna Erra, va explicar que els materials didàctics estan pensats sobre el concepte de ciutat educadora, ja que “l’educació és un projecte col·lectiu i és objectiu de tots”. Erra també va agrair al grup de mestres i la Universitat de Vic pel seu treball en el projecte dels materials didàctics i que “dota els alumnes de més eines per estimar la ciutat”. Finalment, Erra va lliurar un exemplar dels materials a tots els professors i professores que hi van intervingut. 

La conferència de la directora del Col·legi Montserrat de Barcelona i llicenciada en Filosofia i Lletres, Montserrat del Pozo, es va basar en la gestió de les transformacions a les escoles que pretenen millorar les capacitats educatives i socials de l’alumnat, tot posant l’exemple de la seva llarga experiència docent al Col·legi Montserrat. Del Pozo va destacar que el recurs més preuat de les escoles és el professorat i que “la bona organització escolar és la millor eina per lluitar contra el fracàs escolar”. Durant l’explicació, Del Pozo va destacar que les transformacions a les escoles per a millorar els objectius de l’alumnat passen per una revisió del currículum, de la metodologia i de l’avaluació que es fa dels alumnes, així com la definició exacta tant del rol de l’alumne/a com del professorat, la millora en l’organització i la millora dels espais arquitectònics, que han de donar suport a tot el projecte educatiu. Del Pozo també va destacar que el professor “ha de ser un entrenador de l’alumnat” i que “com més es defineixi a quins objectius volem arribar, més il·lusió i més ràpidament voldrem arribar-hi”.

 


 

 

Inauguració curs 2008/09 – Miquel Martínez Molina: Fent créixer a l’escola


 


Altres projectes adreçats a mestres i professionals de l'educació


Accions del document

  • IMPULSVIC
  • SERMUVIC
Ajuntament de Vic
C. Ciutat 1, 08500 Vic
Tel. 93 886 21 00
Fax. 93 886 29 21
atenciociutadana@vic.cat

Horaris d'Atenció Ciutadana
  • CREACCIÓ
  • VIALNET
  • RASESVIC
  • VICVERD
  • MINSVIC

Carregant...